Skip to main content

JARINGAN USAHAWAN LONJAK PERNIAGAAN


OLEH: AKMAL RADZUAN

Setiap Usahawan merupakan pengendali kepada perniagaan yang dijalankan. Hal Ehwal berkaitan pengurusan dan perkembangan bisnes perlu diselia dan dianalisa sebaiknya bagi memastikan matlamat dan sasaran menjurus ke arah memenuhi kehendak pelanggan dan pulangan ke atas pelaburan yang positif.
Elemen terpenting yang tidak boleh disangkal oleh para usahawan ialah jaringan. Jaringan dalam keusahawanan antara wadah sebenar dalam memperkukuhkan perniagaan. Jaringan usahawan kadangkala terjadi secara tidak langsung tanpa disedari dan ianya boleh dilebarkan melalui segala bentuk hubungan antara manusia dalam kehidupan seharian untuk mendapat manfaat bersama.
Dalam dunia keusahawanan, jaringan perniagaan yang melibatkan hubungan dan aktiviti berkaitan bisnes perlu dititikberatkan. “No networking , not working” begitulah ungkapan yang sesuai digambarkan betapa pentingnya para usahawan harus melebarkan rangkaian jaringan. Tanpa jaringan usahawan, sukar untuk memajukan bisnes yang dijalankan dan keberadaan Jaringan dapat membantu meluaskan lagi pasaran perniagaan yang dibina.
 Jaringan usahawan yang berkesan sememangnya membantu dalam peringkat permulaan dan perkembangan bisnes. Para usahawan perlu memperuntukkan masa untuk mewujudkan rangkaian jaringan perniagaan dan menjaga hubungan dengan sebaiknya. Hubungan erat jaringan usahawan akan memudahkan urusan bisnes, memperluaskan pasaran dan mampu mengurangkan birokrasi yang melewatkan sesuatu proses perlaksanaan urus niaga .
Semakin ramai para usahawan mengenali orang sekeliling terutamanya indidvidu atau mana-mana pihak yang bersangkut paut dengan bisnes yang dijalankan, sudah pasti ianya akan membuka ruang dan peluang besar buat usahawan untuk bertukar pandangan dan menjalin kerjasama kukuh ke arah perkembangan perniagaan .
                Setiap usahawan dapat melebarkan rangkaian jaringan melalui pertemuan dengan individu atau mana-mana pihak secara dirancang mahupun secara tidak terduga. Pelbagai lokasi berbeza tema dan aktiviti juga acapkali dapat dijadikan ruang himpun untuk para usahawan memperluas jaringan baharu. Suatu bonus bagi seorang usahawan sekiranya mereka berjumpa atau berkenalan dengan individu yang tepat dengan keperluan mereka. Menyedari atau tidak, dalam setiap lokasi aktiviti seharian yang  kita lalui dalam komuniti, kecenderungan membina jaringan secara tidak langsung itu sentiasa hadir.
Minda berbisnes sentiasa hadir dalam kanvas minda seseorang usahawan. Usahawan perlu sentiasa melihat potensi besar dalam apa jua jaringan dan keterlibatan dengan orang sekeliling dalam segala aktiviti yang dilakukan kehidupan. Usahawan dan Multi bilionaire Terkenal, Robert T. Kiyosaki yang popular dengan karya agung buku Rich Dad Poor Dad ada menyebut bahawasanya beliau tidak hairan setiap kali ada usahawan yang bergiat aktif bermain golf bersama sahabat handai kerana banyak manfaat yang mereka perolehi. Robert mengakui secara peribadi bahawasanya beliau lebih banyak menghabiskan masa berbicara mengenai bisnes dan melakukan urus niaga di lapangan golf berbanding di pejabat urusannya. Justeru, lokasi juga boleh mencetus jaringan usahawan yang berkualiti dan berpotensi besar untuk menaikkan perniagaan usahawan.
“Lihat kepada penganjuran yang betul”. Ini antara komentar sebahagian usahawan yang ditemui mengakui pelbagai ruangan dan anjuran daripada pelbagai agensi daripada pihak kerajaan ataupun persendirian yang mewujudkan komuniti usahawan sebagai suatu tempat percambahan idea, perkongsian maklumat dan usaha sama dalam perniagaan yang lebih efektif kerana terhimpunnya semua pemain industri berkaliber.
Menyebut soal Jaringan dalam komuniti usahawan, Dewan Perniagaan Melayu  dan PKNS Bizclub antara tempat yang bertepatan. Seperti di Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) melalui Badan Pembangunan Usahawan (BPU) juga mempunyai komuniti usahawan menerusi PKNS Bizclub sebagai arena untuk para usahawan berkumpul dalam satu tempat untuk mengadakan diskusi dan bicara niaga yang membantu setiap usahawan memperbaiki dan mempertingkatkan bisnes yang dikendalikan.
Usahawan dan multi-bilionaire hebat yang merupakan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump pernah berkata dalam buku “why we want you to be rich” iaitu orang yang berjaya sentiasa mengesan peluang , sementara orang yang gagal akan menundukkan kepala dan beraksi seolah seolah tiada apa yang berlaku . Justeru, indidvidu seperti usahawan harus bijak mengambil peluang terbentang untuk memperkukuh jaringan seterusnya dapat memperluaskan pasaran sedia ada.
Perbezaan ketara antara individu berjaya dan individu gagal ialah bagaimana mereka menguruskan ketakutan, kerisauan dan kegagalan. Tukar kegagalan kepada kejayaan. Justeru, Jaringan usahawan yang kukuh sememangnya dapat membantu para usahawan mengatasi kelemahan dan kerisauan yang ada untuk terus mengorak langkah lebih jauh dalam perniagaan. Melalui perkongsian idea, pengalaman dan panduan yang diterima, para usahawan akan menjadi lebih matang dalam mengurus dan meningkatkan kemajuan perniagaan.
                “Kejayaan meninggalkan petunjuk”. Tepat sekali , jaringan usahawan yang dibina dapat menjadi pencetus kepada kejayaan dan sudah pasti kebarangkalian pentunjuk sukses itu hadir hasil hubungan baik yang terbina menerusi kenalan dan pelbagai platform jaringan yang disertai. Nilai pemasaran sebenar yang akan melonjakkan perniagaan ialah apabila sesuatu bisnes milik usahawan itu diketahui umum secara meluas dan ianya akan menjadi lebih berkesan apabila hubungan jaringan usahawan itu diperlebarkan . 




Comments

  1. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete
  2. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN DI SINI

BACA!

FAKARUDDIN YUSOFF- GIAT MEMPERLUAS EMPAYAR PERNIAGAAN

Oleh: Akmal Radzuan Artikel ini diterbitkan dalam Majalah Keusahawanan PKNS Bizpoint bilangan 64,2018. FAKARUDDIN YUSOFF                Menyelusuri zaman kanak-kanak, usahawan muda yang merupakan Pengarah Brotherhood & Co, Fakaruddin Yusoff ini hanya berkayuh basikal roda tiga membantu ibunya menjual aneka kuih-muih dan kini beliau boleh berbangga dengan rangkaian perniagaannya di bawah jenama Brotherhood & Co. Dari sebuah restoran berkonsepkan hipster coffee house   yang menawarkan   juadah makanan mampu milik hinggalah kepada perniagaan kedai runcit dan perkhidmatan dobi layan diri, usahawan berwawasan ini dilihat mempunyai visi dan misi yang jelas dalam memperluas dan melonjakkan perniagaannya.  Jenama Brotherhood&Co yang  semakin meningkat naik. Seawal menceburi bidang perniagaan restoran pada tahun 2015, Fakaruddin sememangnya tampil bergaya dengan ideologi dan konsep yang tersendiri ...

YUSLINDA YUSOF- CEKAL JADI BEKAL SEORANG USAHAWAN

OLEH: AKMAL RADZUAN *Artikel ini diterbitkan dalam majalah keusahawanan PKNS Bizpoint.Bilangan 63.2018. Langkah awal ke arah perniagaan yang bermula secara tak langsung tetapi dengan dorongan , tekad dan azam yang tinggi, ianya   menjadi   tiket perjalanan perniagaan paling bermakna buat usahawan muda Yuslinda Yusof. Pemilik Arideal Enterprise dan butik pakaian wanita muslimah berkonsep tapak jualan yang diberi nama Kiki Aisyah ini mengakui bahawa sokongan suaminya dan darah perniagaan yang mengalir dari jalur keturunan ibunya bukanlah menjadi titik tolak. Namun, kecekalan hati dan motivasi diri menjadi rencah dan ramuan dalam diari seorang usahawan untuk mara kehadapan. Sebelum memasuki gerbang perniagaan, Yuslinda merupakan graduan multimedia interaktif dari Universiti Kuala Lumpur dan pernah menabur bakti sebagai penjawat swasta dalam bidang teknologi maklumat dari tahun 2009 sehingga 2012. Hala tuju bermulanya sebagai usahawan berjaya itu telah bercambah setelah s...

MARIA WAHID - DORONGAN KELUARGA SEJAK KECIL,BINA HALA TUJU PERNIAGAAN

OLEH: Akmal Radzuan Muda berketerampilan, manis air wajah dan sopan santun tutur bahasa antara perwatakan yang terpapar pada diri Siti Maria Abdul Wahid, usahawan wanita yang baru menginjak usia 26 tahun. Kini, usahawan yang lebih selesa disapa panggilan Maria meneruskan legasi perniagaan Butik Citra Mawar, sebuah butik pakaian wanita warisan ibunya. Sememangnya, keterlibatan kedua ibu bapa kandungnya dalam dunia perniagaan sejak beliau di bangku sekolah bagai mewariskan minda bisnes dan menyuntik minat serta semangat dalam memajukan perniagaan yang dijalankan. Selok-belok urus niaga telah diketahui dan dididik oleh ibu bapanya sewaktu beliau masih di sekolah rendah.       Pengalaman membantu ibunya menjual pakaian seperti baju kurung dan tudung kepada guru sekolah telah mengajar beliau erti jual-beli dalam perniagaan. Ayah kandungnya yang mengusahakan bengkel kereta juga menitipkan buah fikiran untuk Maria menceburi bidang bisnes. Sewaktu kecil, pernah sek...