OLEH: Akmal Radzuan
Muda berketerampilan, manis air wajah
dan sopan santun tutur bahasa antara perwatakan yang terpapar pada diri Siti Maria
Abdul Wahid, usahawan wanita yang baru menginjak usia 26 tahun. Kini, usahawan
yang lebih selesa disapa panggilan Maria meneruskan legasi perniagaan Butik Citra
Mawar, sebuah butik pakaian wanita warisan ibunya. Sememangnya, keterlibatan
kedua ibu bapa kandungnya dalam dunia perniagaan sejak beliau di bangku sekolah
bagai mewariskan minda bisnes dan menyuntik minat serta semangat dalam
memajukan perniagaan yang dijalankan.
Selok-belok urus niaga telah
diketahui dan dididik oleh ibu bapanya sewaktu beliau masih di sekolah rendah. Pengalaman membantu ibunya
menjual pakaian seperti baju kurung dan tudung kepada guru sekolah telah mengajar
beliau erti jual-beli dalam perniagaan. Ayah kandungnya yang mengusahakan
bengkel kereta juga menitipkan buah fikiran untuk Maria menceburi bidang bisnes.
Sewaktu kecil, pernah sekali diajukan
persoalan kepada ayahnya dan jawapan yang diberikan dilihat sebagai penentu
hala tuju. Maria bertanya perihal bagaimana untuk menjadi kaya seperti orang
lain dan ayahnya memaklumkan bahawasanya
dengan cara berniaga ialah jawapan untuk persoalan itu. Nyata, kata-kata ayahnya
itu bukan mimpi. Maria mengenali dunia perniagaan sejak kecil lagi dan ketika
ini, beliau berjaya menguruskan Butik Citra Mawar yang menawarkan pakaian
muslimah moden seperti koleksi tudung dan baju kurung. Selain itu, beliau turut
menawarkan produk kosmetik untuk kegunaan para pelanggan.
Biar semekar dan seharum nama butik,
Maria mahu butik Citra Mawar dalam acuan dekorasi warna serba putih, susunan
koleksi pakaian yang bersih dan kemas dilengkapi sistem teknologi terkini amat sesuai
dengan citarasa pengguna. Cara beliau menguruskan butik memang kelihatan
sistematik. Untuk memudahkan para pengguna yang berkunjung ke butik, sistem
imbasan QR Code yang boleh diimbas dengan telefon pintar telah disediakan
untuk para pelanggan melakukan pembelian.
Tidak hairanlah apabila pelanggan
mudah membuat keputusan untuk berbelanja di butik Citra Mawar. Cara beliau
melayani pelanggan dengan sikap ramah mesra dan pandai menarik perhatian orang ramai
amat memuaskan hati. Bagi diri Maria, beliau akui lebih gemar berhadapan dengan
orang ramai di butik dan menjalankan promosi di tapak jualan untuk menarik
minat para pelanggan .Seiring perkembangan teknologi, beliau tidak terlepas menggunakan
pendekatan online seperti di laman Facebook dan Instagram untuk
memasarkan jualan. Beliau juga mempunyai cara tersendiri untuk menarik
perhatian orang awam bagi mendapatkan barangan jualannya.
“Misalnya, Jika ada pelanggan yang
mahukan baju berwarna merah, saya akan keluarkan apa jua baju berwarna merah
dalam simpanan butik untuk dilihat dan dipilih pelanggan biarpun ianya nampak
leceh.
“Patung-patung model akan dipakaikan
tudung dengan warna dan jenis berbeza setiap masa supaya ada tarikan untuk para
pelanggan. Kerap dalam sehari iaitu lima ke enam kali, tudung berbeza
ditukarkan pada setiap patung oleh kakitangan saya,” jelas Maria yang sentiasa
tidak lekang melemparkan senyumannya setiap kali menutur bicara.
Selain daripada jualan baju dan tudung,
Maria menawarkan produk kosmetik sebagai kepelbagaian dalam aspek produk jualan.
Pengalaman berniaga sejak kecil membuahkan pelbagai kaedah untuk beliau menarik
perhatian para pelanggan. Maria juga sentiasa mempromosikan produk kosmetik
jualannya dan memberikan khidmat solekan percuma untuk pelanggan merasai
pengalaman penggunaan produk.
“Sambil bercerita mengenai pakaian,
saya akan bertanya kepada pelanggan sekiranya pelanggan itu pernah menggunakan
kosmetik tertentu dan saya akan cerita kelebihan produk kosmetik yang saya
jual. Solekan secara percuma akan diberikan dan terpulang kepada pelanggan
untuk beli atau tidak. Yang penting, pelanggan perlu tahu keberkesanan produk
yang saya jual dan guna ini ,”ujar Maria.
Mahu nama butik Citra Mawar harum
dihidu umum, Maria memberitahu bahawa jenama Citra Mawar turut terpapar dalam
penghargaan akhir sebuah drama pada skrin televisyen apabila menjadi penaja
sebilangan artis tanah air untuk mengenakan koleksi pakaian Citra Mawar . Antara artis popular yang pernah mendapatkan
penajaan Citra Mawar ialah pelakon veteran Liza Abdullah dan juga pelakon muda
Eka Farhana. Aktres muda seperti Eka Farhana juga ada berkongsi gambarnya tatkala
menggayakan busana dari Citra Mawar di laman media sosial Instagram bagi
mempromosikan jenama Butik Citra Mawar. Maria juga sering menyertai karnival
jualan di tapak Kompleks Karangkraf bersama selebriti dan artis tempatan untuk
memperlebarkan pemasaran.
Untuk memastikan urus niaga
dijalankan secara teratur, Maria sentiasa memastikan pengurusan kewangan diatur
dan diselia dengan sistematik. Beliau menggunakan aplikasi online banking
dalam telefon pintar sebagai pemudah cara untuk berurus niaga dan menguruskan
kewangan.
“Saya akan menguruskan akaun dengan
cara menggunakan pelbagai akaun bank yang berbeza untuk setiap perkara.
Contohnya, ada akaun yang dikhaskan untuk pendapatan, untuk pembayaran pekerja,
sewa dan pelbagai lagi.
“Nampak leceh, tetapi hal ini penting
bagi saya supaya nampak keuntungannya dan penggunaan duit itu tidak disalahguna
dan lebih teratur. Sekarang ini lebih mudah, boleh guna online banking,” jelas
Maria.
Semekar perniagaan Citra Mawar, ada
cabaran yang dihadapi Maria. Tidak melemahkan malah beliau lebih matang dalam
mengukuhkan perniagaan. Menurutnya, cabaran mengekalkan tahap jualan yang
memberangsangkan kadangkala meruntun jiwa namun berbekal semangat tinggi dan
cara yang berkesan, beliau pasti mengorak langkah lebih jauh untuk membangunkan
perniagaan. Beliau juga ada mengikuti seminar berkaitan keusahawanan untuk
menambah ilmu di dada untuk memperbaiki tahap perniagaan.
Selain itu, beliau turut berkongsi
mengenai masalah sebelum ini ketika melakukan urus niaga dengan pembekal yang
tidak menepati janji dan saingan daripada para peniaga di sekelilingnya yang
tidak membantu dalam proses beliau untuk menyewa lot kedai. Namun begitu,
cabaran sebegini bukanlah pematah semangat untuknya.
Untuk memperkukuhkan perniagaan, anak
bongsu daripada empat beradik ini mempunyai matlamat dan perancangan masa
hadapan. Maria menjelaskan, beliau kini mahu tumpu sepenuhnya untuk
memperkembangkan perniagaan sedia ada di samping mahu mempertingkatkan
pemasaran dengan membuka lebih banyak tapak jualan di karnival yang disertai di
mana-mana institut pengajian tinggi sekitar Selangor.
Usahawan wanita muda bergaya ini juga
sempat berkongsi saranan kepada kakitangan dan juga usahawan yang baru membina
perniagaan. Pesanan beliau, kita harus bersikap ikhlas dalam pekerjaan yang
dilakukan dan segala urusan akan dipermudahkan oleh Allah, tuhan sekalian alam.
Sejujurnya, Maria dilihat sentiasa belajar daripada pengalaman keluarganya. Dorongan
dan nasihat ahli keluarga membantu menguatkan tekad beliau untuk mengukuhkan
perniagaan.
INFO RINGKAS
Nama : Siti Maria Binti Abdul Wahid
Umur : 26 Tahun
Alamat butik : Lot 01-162A, Tingkat 1, Kompleks PKNS, Persiaran
Tasik 40000 Shah Alam, Selangor
Facebook: Butik Citra Mawar
Instagram: @butikcitramawar
Nombor Telefon : 017-253 5017
Comments
Post a Comment
KOMEN DI SINI