Skip to main content

YUSLINDA YUSOF- CEKAL JADI BEKAL SEORANG USAHAWAN


OLEH: AKMAL RADZUAN
*Artikel ini diterbitkan dalam majalah keusahawanan PKNS Bizpoint.Bilangan 63.2018.

Langkah awal ke arah perniagaan yang bermula secara tak langsung tetapi dengan dorongan , tekad dan azam yang tinggi, ianya  menjadi  tiket perjalanan perniagaan paling bermakna buat usahawan muda Yuslinda Yusof. Pemilik Arideal Enterprise dan butik pakaian wanita muslimah berkonsep tapak jualan yang diberi nama Kiki Aisyah ini mengakui bahawa sokongan suaminya dan darah perniagaan yang mengalir dari jalur keturunan ibunya bukanlah menjadi titik tolak. Namun, kecekalan hati dan motivasi diri menjadi rencah dan ramuan dalam diari seorang usahawan untuk mara kehadapan.

Sebelum memasuki gerbang perniagaan, Yuslinda merupakan graduan multimedia interaktif dari Universiti Kuala Lumpur dan pernah menabur bakti sebagai penjawat swasta dalam bidang teknologi maklumat dari tahun 2009 sehingga 2012. Hala tuju bermulanya sebagai usahawan berjaya itu telah bercambah setelah seringkali hadir membantu suaminya, Faridil Halim seorang peniaga di tapak jualan pakaian sejurus setiap kali selesai urusan kerja di pejabat dan ketika waktu senggang.

“Awalnya, saya berniaga bukanlah dengan minat dan tidak pula secara kebetulan, tetapi melihatkan suami yang berniaga setiap hari di tapak jualan membuatkan saya turut tampil sekadar bantu membantu sahaja dan secara tak langsung sebenarnya, ” ujar beliau.

Enggan menoleh ke belakang lagi, Yuslinda terus mara menceburi bidang keusahawanan pada tahun 2012 setelah tamat kontrak kerja di syarikat swasta . Dorongan suaminya yang kaya dengan pengalaman dalam menguruskan perniagaan membuatkan beliau berada di landasan paling tepat untuk terus menceburi bidang keusahawanan .

Ibu kepada empat cahaya mata ini berkata, enam tahun dalam bidang perniagaan yang diceburi sememangya mempunyai cabaran tertentu, apatah lagi usaha beliau untuk mengembangkan perniagaan berkonsepkan pakaian dan fesyen. Katanya, kekangan mendapatkan modal pinjaman awal , persaingan hebat oleh peniaga lain dan terputus bekalan stok merupakan cabaran permulaan berniaga .

Yuslinda menyedari bahawa dirinya kurang berpengalaman dalam pengurusan seawal perniagaan. Pernah suatu ketika ,wang hasil jualan dan barangan jualan dibawa lari oleh salah seorang kakitangannya. Kesal dan sesal dengan kejadian itu, namun, beliau tidak cepat melatah, lantas menganggap perkara seperti itu mematangkan dirinya agar berwaspada dan lebih berhati hati dalam menguruskan perniagaan.

Sebagai usahawan , pulangan ke atas pelaburan yang positif amat penting untuk mencapai hasil jualan yang memberangsangkan. Begitu juga Yuslinda , cabaran besar sehingga timbul lelah dan runsing adalah untuk beliau mengekalkan dan meningkatkan tahap jualan . Beliau tidak lekas melenting jika hasil jualan dan sambutan kurang menggalakkan. Menurut beliau, tiada apa yang lebih bermakna selain cekal hati bersandarkan niat dan hala tuju untuk mencapai matlamat.



                Yuslinda akui, setiap permasalahan pasti ada jalan penyelesaiannya dan usah sesekali berputus asa. Pendekatan yang sering digunakan ialah secara berbincang terutama bersama suami yang juga rakan niaga. Sekiranya tidak beroleh solusi berkesan, sesi diskusi dan bertanyakan pandangan daripada rakan jaringan usahawan amat membantu. Dengan cara ini , dapat memberi gambaran bahawasanya setiap usahawan perlukan bimbingan daripada banyak pihak di samping dapat bertukar idea bernas demi memajukan sesebuah perniagaan.

                “Sebenarnya, kita perlu yakin dahulu pada diri kita, apa jua hal pun, memang perlu yakin dan Inshaa Allah kita mesti kena bersungguh juga,” tegas beliau.

                Berbicara mengenai wawasan dan perancangan untuk tahun yang mendatang, beliau mempunyai hasrat yang tinggi untuk dicapai. Biar impian jadi realiti, Yuslinda mahu melebarkan sayap perniagaan dengan menambah bilangan cawangan kedai berkonsep tapak jualan di pusat beli belah sekitar Selangor. Beliau mahu mengusahakan lebih banyak lagi rangkaian  kedai dalam tempoh tiga tahun akan datang dari sekarang.

Memiliki butik sendiri ialah idaman para usahawan pakaian. Yuslinda turut menyatakan perancangannya untuk mengusahakan butik pakaian sendiri di samping memperkukuhkan perniagaan yang dibina di tapak jualan ketika ini. Selain jualan berasaskan pakaian, beliau mahu menghasilkan minyak wangi jenama sendiri untuk dipasarkan dan menambah variasi penawaran produk kepada para pelanggan.

                “cekal Hati”.Itulah perkataan pertama yang keluar dari mulut Yuslinda apabila ditanya mengenai pesanan untuk para usahawan yang baru memulakan perniagaan agar berjaya  dalam apa jua perniagaan yang dijalankan.

“Modal nombor dua dan yang paling penting ialah kita perlu cekalkan hati kita.Tiada gunanya modal beratus ribu jika kita berbelah bahagi untuk mula berniaga atau pun tidak. Apa yang penting ialah cekalkan hati dan kekal bermotivasi.

“Äpabila kita cekalkan diri dan tekad untuk memulakan bisnes, baru kita akan rasa lebih bersemangat , fokus dan ada hala tuju. Sekiranya kita asyik memikirkan modal sahaja, sampai bila bila pun kita tak akan mula berniaga,” jelas Yuslinda.

                Menurut usahawan wanita berstatus ibu ini, untuk menjadi usahawan dan menceburi bidang perniagaan, kita perlu bersiap sedia memberi komitmen sepenuhnya, fokus dan bukan sekadar hangat hangat tahi ayam.

                “Hendak berniaga ini perlu 200 peratus komitmen sebab kita yang menentukan hala tuju dan perlu fokus serta tidak boleh bersikap sambil lewa. Kita juga perlu kerja kuat, tepati masa dan tepati janji terhadap pelanggan walau bagaimana cara sekalipun,” tambah Yuslinda.

Pemasaran produk yang berkesan memberi impak kepada jualan dan ianya amat diakui oleh Yuslinda. Justeru, beliau yang bersikap ramah dan gemar mendekati pelanggan secara dekat memberitahu sekiranya kita ingin mendapatkan pelanggan tetap, kita harus berinteraksi dengan baik  bersama para pelanggan dan sentiasa memberikan cadangan yang sesuai berdasarkan apa yang pelanggan mahukan.

Sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betinanya. Begitulah yang boleh diungkapkan apabila sebagai seorang usahawan yang sudah lama menguruskan perniagaan, beliau bijak mengendali pelanggan secara bersemuka dan mudah mengagak kehendak pelanggan. Yuslinda cukup mengerti  berkenaan pakaian dan fesyen muslimah masa kini .

Beliau sejujurnya menyukai pendekatan secara luar talian (offline) kerana kepetahan dan kebiasaan beliau berbual dengan orang ramai. Yuslinda mengakui dirinya lebih selesa berhadapan dengan pelanggan untuk urusan jual beli dalam usaha menarik minat pelanggan mendapatkan produk yang ditawarkan. Beliau juga kerap melakukan promosi dan diskaun barangan untuk menarik minat para pelanggan mendapatkan barang jualannya dengan harga yang berpatutan di samping kualiti yang terjamin.

Seiring perkembangan teknologi , Yuslinda tidak terlepas untuk memasarkan  produk jualan secara atas talian (online). Pemasaran secara atas talian ini sudah menjadi keperluan bagi seorang usahawan untuk meluaskan pasaran. Untuk tujuan itu, beliau menggunakan laman sosial ‘facebook’ dan menggunakan aplikasi ‘facebook ads’ bagi memasarkan produk dan meningkatkan tahap jualan. Beliau juga mempunyai data senarai pelanggan yang mudah dicapai bagi tujuan promosi di media sosial.

Sebagai peserta Usahawan GROW pada tahun 2016, Yuslinda mengakui bahawa beliau beroleh manfaat besar bertepatan dengan objektif program . Umum mengetahui bahawa program usahawan Siswazah PKNS (GROW) menekankan asuhan dan bimbingan usahawan bumiputera serta meneroka peluang berdasarkan aspek pembelajaran melalui pengalaman usahawan.

Justeru, ilmu dan bimbingan oleh mentor dan rakan jaringan usahawan dalam program mengajar beliau untuk lebih mendalami ilmu pengurusan perniagaan, pengurusan masa dan meningkatkan motivasi diri agar sentiasa positif dalam mendepani dunia perniagaan.

Menurut Yuslinda, sememangnya program usahawan GROW amat berkesan untuk para usahawan yang baru memulakan perniagaan . Ramai rakan usahawan dan tenaga pengajar yang akan mencurahkan segala ilmu dan tunjuk ajar serta sentiasa membantu memotivasikan setiap peserta program agar lebih positif dalam kehidupan.

Beliau juga seorang yang tidak lokek akan tips dan pengalaman berguna. Di penghujung bicara, beliau sempat memberitahu bahawa dalam dunia perniagaan, pengurusan dan motivasi diri amat penting. Sekiranya kita tidak bermotivasi, sukar untuk kita maju ke hadapan. Jelas beliau, bimbingan dari senior yang boleh dijadikan mentor dan tips serta nasihat daripada rakan jaringan usahawan amat diperlukan untuk perkembangan dan kemajuan perniagaan seorang usahawan.


INFO RINGKAS

Nama Usahawan: Yuslinda Yusof

Umur: 34 tahun

Nombor  telefon: 019-287 1310

Nama syarikat: Arideal Enterprise

Nama kedai : Kiki Aisyah

Tapak Jualan semasa : Aras 1,Giant Hypermarket Klang Sentral,N0.2 Persiaran Klang Sentral 4,Taman Klang Sentral Bukit Raja Meru ,41050 Klang Selangor.

Facebook : Kiki Aisyah


Comments

BACA!

FAKARUDDIN YUSOFF- GIAT MEMPERLUAS EMPAYAR PERNIAGAAN

Oleh: Akmal Radzuan Artikel ini diterbitkan dalam Majalah Keusahawanan PKNS Bizpoint bilangan 64,2018. FAKARUDDIN YUSOFF                Menyelusuri zaman kanak-kanak, usahawan muda yang merupakan Pengarah Brotherhood & Co, Fakaruddin Yusoff ini hanya berkayuh basikal roda tiga membantu ibunya menjual aneka kuih-muih dan kini beliau boleh berbangga dengan rangkaian perniagaannya di bawah jenama Brotherhood & Co. Dari sebuah restoran berkonsepkan hipster coffee house   yang menawarkan   juadah makanan mampu milik hinggalah kepada perniagaan kedai runcit dan perkhidmatan dobi layan diri, usahawan berwawasan ini dilihat mempunyai visi dan misi yang jelas dalam memperluas dan melonjakkan perniagaannya.  Jenama Brotherhood&Co yang  semakin meningkat naik. Seawal menceburi bidang perniagaan restoran pada tahun 2015, Fakaruddin sememangnya tampil bergaya dengan ideologi dan konsep yang tersendiri ...

MARIA WAHID - DORONGAN KELUARGA SEJAK KECIL,BINA HALA TUJU PERNIAGAAN

OLEH: Akmal Radzuan Muda berketerampilan, manis air wajah dan sopan santun tutur bahasa antara perwatakan yang terpapar pada diri Siti Maria Abdul Wahid, usahawan wanita yang baru menginjak usia 26 tahun. Kini, usahawan yang lebih selesa disapa panggilan Maria meneruskan legasi perniagaan Butik Citra Mawar, sebuah butik pakaian wanita warisan ibunya. Sememangnya, keterlibatan kedua ibu bapa kandungnya dalam dunia perniagaan sejak beliau di bangku sekolah bagai mewariskan minda bisnes dan menyuntik minat serta semangat dalam memajukan perniagaan yang dijalankan. Selok-belok urus niaga telah diketahui dan dididik oleh ibu bapanya sewaktu beliau masih di sekolah rendah.       Pengalaman membantu ibunya menjual pakaian seperti baju kurung dan tudung kepada guru sekolah telah mengajar beliau erti jual-beli dalam perniagaan. Ayah kandungnya yang mengusahakan bengkel kereta juga menitipkan buah fikiran untuk Maria menceburi bidang bisnes. Sewaktu kecil, pernah sek...