Oleh: Akmal Radzuan
FAKARUDDIN YUSOFF |
Menyelusuri zaman kanak-kanak, usahawan muda yang merupakan Pengarah Brotherhood & Co, Fakaruddin Yusoff ini hanya berkayuh basikal roda tiga membantu ibunya menjual aneka kuih-muih dan kini beliau boleh berbangga dengan rangkaian perniagaannya di bawah jenama Brotherhood & Co. Dari sebuah restoran berkonsepkan hipster coffee house yang menawarkan juadah makanan mampu milik hinggalah kepada perniagaan kedai runcit dan perkhidmatan dobi layan diri, usahawan berwawasan ini dilihat mempunyai visi dan misi yang jelas dalam memperluas dan melonjakkan perniagaannya.
Jenama Brotherhood&Co yang
semakin meningkat naik.
|
Seawal menceburi
bidang perniagaan restoran pada tahun 2015, Fakaruddin sememangnya tampil
bergaya dengan ideologi dan konsep yang tersendiri dalam membina perniagaan.
Beliau kekal dengan prinsip jenama Brotherhood yang dianggap seperti satu
ikatan memandangkan perjalanan perniagaannya yang sentiasa disokong oleh kaum
keluarga dan rakan taulan yang begitu akrab.
Fuhh!!! Restoran Brotherhood&co |
“Pengurusan
Syarikat dapat dijalankan dengan baik dengan kerjasama keluarga dan kakitangan.
Kita bukan superman untuk menguruskan syarikat secara sendirian,”ujar
Fakaruddin berseloroh.
Beliau
mengakui bahawa perniagaan seperti kedai runcit dan perkhidmatan dobi layan
diri ini suatu bidang yang baharu untuk beliau terokai. Menariknya, kedai runcit dan perkhidmatan dobi
layan diri Brotherhood & Co ini terletak betul-betul berhadapan dengan
restorannya dan kelihatan amat strategik untuk menarik minat orang ramai.
“Saya sememangnya
mempunyai sasaran untuk memperbanyakkan cawangan jenama Brotherhood & Co
dan kawasan ini amat sesuai kerana menjadi tumpuan para pelajar .
One stop centre!
Restoran Brotherhood&Co terletak berdekatan dengan kedai dobi dan kedai runcit di bawah jenama Brotherhood&Co |
“Kawasan ini seolah-olah
seperti one stop centre iaitu semua yang diinginkan pelanggan ada di
sini. Contohnya, orang yang berkunjung ke restoran ini boleh juga mencuci
pakaian mereka di dobi dan membeli barangan keperluan di kedai runcit ,” jelas
beliau.
Menurut
Fakaruddin, kesesuaian lokasi perniagaan penting dalam perniagaan restoran. Pengusaha
perniagaan perlu mengkaji dengan terperinci supaya pemilihan tapak restoran berada
dalam kawasan tumpuan orang ramai. Sewaktu perniagaan restorannya belum
dilancarkan, beliau sudah menggunakan medium online seperti Facebook, Instagram
dan Twitter untuk menghebahkan perniagaannya. Beliau dalam nada rendah diri
mengakui masih lagi mempelajari dan
memperbaiki cara memasarkan perniagaan dengan lebih efektif.
“Saya mengkaji
pasaran, melihat suasana dan melakukan kajian dahulu sebelum berbuat sesuatu
keputusan dalam perniagaan. Syukur, rezeki saya dapat menjalankan perniagaan di
kawasan tumpuan orang awam khususnya para pelajar yang ramai di sekitar kawasan
ini.
“Kuasa
pemasaran dan kesan viral yang telah dihebahkan melalui medium media
sosial seperti di akaun blog popular Siakap Keli antara yang telah menaikkan
nama Brotherhood & Co ini. Lebih-lebih lagi, ianya satu kelebihan iaitu
semua orang memiliki telefon pintar dan sentiasa menjadikan laman media sosial
sebagai wadah mereka berkomunikasi,” ujar beliau.
Beliau turut menyatakan bahawa rata-rata
pelanggan yang berpuas hati menikmati juadah di restorannya juga sebagai
penghebah dari mulut ke mulut membuatkan restorannya sentiasa menjadi pilihan
pelanggan tetap. Fakaruddin juga mempunyai kaedah tersendiri untuk menarik
minat pelanggan dan pihak produksi Jalan-jalan cari makan oleh siaran
televisyen TV3 juga telah berkunjung bagi
mempromosikan restoran seterusnya dapat mempopularkan jenama Brotherhood &
Co ini.
Meriahnya!
Antara pelanggan yang berpuas hati menikmati juadah di
Restoran Brotherhood&co.
“Ramai
pelanggan yang menilai rasa dan servis dari restoran dan mereka menyampaikan
kepada orang di sekelilingnya untuk turut berkunjung ke restoran ini dan secara
tidak langsung menghebahkan restoran saya. Pihak produksi TV3 juga berkunjung
bagi merasai sendiri keenakan menu makanan yang disediakan dan mereka menyatakan
hasrat untuk mempromosikan restoran Brotherhood & Co yang dilihat
bertepatan untuk disiarkan.
“Untuk menarik
minat orang ramai, saya juga ada mempelbagaikan menu seperti memperkenalkan
menu makanan yang baharu supaya orang tidak lupa akan jenama perniagaan saya,”
jelas beliau.
|
Antara menu-menu gempak yang disediakan khas untuk pengunjung Brotherhood&Co |
Usahawan yang
baru berusia 31 tahun ini mempunyai perancangan dan sasaran yang jelas. Dalam
usaha memperlebar rangkaian jenama Brotherhood & Co, beliau dilihat optimis
untuk memperbanyakkan lagi rangkaian cawangan restoran dan memperkukuh
perniagaan sedia ada. Untuk perancangan terdekat, beliau mahu memperkembangkan
perniagaan kedai kopi berkonsepkan motorsikal di bawah jenama Brotherhood &
Co.
Dalam membina
empayar perniagaan, Fakaruddin tidak menolak untuk mengatakan bahawa ada
cabaran tertentu dalam menjayakan sesebuah perniagaan yang dibina. Seawal
perniagaan restorannya bermula lagi, beliau sudah berdepan persepsi yang akan
menjadikan restorannya kurang mendapat sambutan pelajar iaitu restorannya
nampak mahal dan beliau tampil merubah persepsi itu dengan cara menayangkan
sepanduk menu dengan harga mampu milik sesuai dengan skop kawasan perniagaan.
Bagi dirinya, dalam
pengurusan sesebuah restoran, memang tidak akan lari daripada masalah untuk
mendapatkan komitmen kakitangan dan makanan yang disediakan perlu diselia
kawalan kualitinya. Beliau juga perlu berlapang dada membaca komentar
sesetengah netizen di laman sosial yang kadangkala mengkritik servis di
restorannya untuk beliau memperbaiki mutu dari segi rasa dan servis.
Dalam menguruskan perniagaan kedai runcit, beliau perlu mengenal pasti barangan yang sesuai untuk dipasarkan dan harus memastikan mesin basuh dan mesin pengering di kedai perkhidmatan dobi layan diri diselenggara dengan baik untuk kegunaan pelanggan. Segala cabaran mematangkan diri untuk memperbaiki tahap perniagaan dan beliau berani mengambil risiko untuk mencapai kemajuan dalam perniagaan.
Fakaruddin
turut menzahirkan penghargaan dan mengakui banyak menimba ilmu pengurusan
melalui penyertaan kursus keusahawanan seperti mengikuti Program Usahawan Siswazah
PKNS (GROW) pada tahun 2012. Selain itu, beliau sememangnya kerap menyertai apa
jua kursus perniagaan dan membina jaringan dengan usahawan tempatan selain
belajar ilmu perniagaan bersama individu yang berjaya.
Usahawan
berjaya ini tidak lokek akan ilmu dan pengalaman. Beliau pernah menyampaikan
perkongsian ilmu di Institut Pengajian Tinggi sekitar Selangor dan turut
menitipkan pesanan kepada bakal-bakal usahawan .
“usahawan harus mempunyai mentor untuk maju
dalam perniagaan dan mentor ini diibaratkan cikgu yang akan memberikan tunjuk
ajar dan panduan berguna untuk kita. Ramai usahawan berjaya dan tokoh tertentu
yang boleh dijadikan mentor dan bukanlah hanya seorang individu sahaja.
“Sebagai
usahawan, kita perlu kreatif, menerokai ilmu dan pasaran semasa serta rajin
bertanya. Banyakkan bergaul dengan rakan taulan yang dapat membantu perniagaan kita
seperti bergaul dengan orang yang mempunyai jiwa dan minda bisnes,” jelas
Fakaruddin.
Di akhir
bicara, beliau turut menyarankan kepada semua dan dirinya sebagai muslim agar
sering berdoa dan memperbanyakkan sedekah kerana ganjaran orang yang bersedekah
sangat tinggi impaknya berdasarkan pengalaman seterusnya beliau menasihati anak
muda untuk tidak takut akan cabaran yang mendatang dan jangan cepat berputus
asa.
INFO RINGKAS
Nama : Mohd Fakaruddin
Yusoff
Umur : 31 Tahun
Alamat Restoran : AAG2, Jalan
Plumbum AA7/AA,
Pusat Komersil Seksyen 7, 40000
Shah Alam, Selango.
Nombor Telefon: 010-553
5357
Email: brotherhoodnco@gmail.com
Facebook: facebook.com/bhnco
Instagram: @bhnco
Comments
Post a Comment
KOMEN DI SINI