Skip to main content

INOVASI- MOTOR KOPI

MOTOR KOPI

Oleh :Akmal Radzuan @akmalduanz


Anda peminat kopi? Minum di rumah atau di kedai kopi? Atau lebih menarik lagi sekiranya anda dapat meluangkan masa untuk merasai keenakan kopi di jalanan sambil memerhati keindahan alam dan melihat gelagat orang sekeliling. Tetapi di mana? Jawapannya di mana-mana sahaja dengan kedai kopi bergerak yang berkonsepkan motorsikal, tiba di kawasan anda! Sudah pasti dengan izinNya, seteguk kopi akan membuatkan anda segar dan bertenaga sepanjang hari .

Kedai kopi bergerak yang dimaksudkan ialah Kedai Kopi Brotherhood & Co berkonsepkan motorsikal yang kini telah giat diusahakan oleh usahawan muda yang merupakan Pengarah Brotherhood & Co iaitu Fakaruddin Yusoff. Konsep perniagaan ini tercetus daripada pengalaman beliau yang melihat sendiri perniagaan kedai kopi berkonsep motorsikal di Vietnam sewaktu melancong di sana.

Konsep perniagaan kedai kopi bergerak ini seperti perniagaan food truck tetapi diubah kepada penggunaan motorsikal. Beliau mahu memperlebar konsep perniagaan seperti ini yang dilihat belum meluas di Malaysia dan mengakui konsep jualan seperti ini menjimatkan kos kerana perjalanan dari satu tempat ke satu tempat lain untuk menjual minuman hanya menggunakan motorsikal dan bebas untuk menjual di mana-mana kawasan.

Kini beliau sudah mencuba dan memulakan sendiri perniagaan kedai kopi bergerak ala barista dengan acuan moden dan eksklusif seperti yang telah dilaksanakan penjual minuman kopi di negara eropah. Beliau mula menjual minuman kopi dengan menawarkan kopi Saigon Vietnam untuk orang ramai. Tapak jualan di Universiti Teknologi Mara Shah Alam antara tempat yang pernah dijejaki oleh kedai kopi bergerak di bawah naungan Brotherhood & Co ini.

Fakaruddin mengakui, perniagaan berkonsepkan kedai kopi bergerak dengan motorsikal ini amat baru diketengahkan di bawah jenama perniagaannya dan masih lagi dalam kerangka kajian untuk penyelidikan dan pembangunan.

“Untuk mencuba sesuatu yang baharu, saya wajar mencuba dahulu dan mengikut standard operating procedure untuk mengenal pasti minat dan kecenderungan pelanggan berkenaan konsep jualan kopi ini.

“Saya mempunyai sasaran bahawa walaupun jualan kopi dilakukan di tepi jalan dengan menggunakan motorsikal, saya mahu orang ramai merasai pengalaman seolah-olah mereka berada di coffee house,” jelas Fakaruddin.

                Setakat ini, penawaran menu minuman terarah kepada kopi dari Vietnam dan beliau mahu menambah menu lain yang dapat menarik  minat semua golongan.

                “Umumnya, kopi memang sinonim dengan lelaki dan skop jualan agak kecil dan terarah kepada lelaki sahaja. Untuk menarik minat budak-budak dan wanita, kami akan perkenalkan menu minuman tambahan seperti coklat dan teh hijau,”ujar beliau.

                Konsep perniagaan kedai kopi menggunakan motorsikal ini baru sahaja dicetuskan Fakaruddin pada bulan September tahun 2018 untuk memperluaskan jenama perniagaan Brotherhood & Co .Beliau sememangnya meletakkan harapan dan sasaran tersendiri untuk dicapai.

                “Saya mahu menjalankan perniagaan kedai kopi berkonsepkan motorsikal ini secara franchise pada masa akan datang dan sesiapa yang berminat serta mempunyai sebuah motorsikal boleh memulakan perniagaan ini .

                “Saya akan memaklumkan langkah demi langkah kepada yang berminat  untuk menyedia dan menjual kopi. Segala kelengkapan telah tersedia dan akan diselenggara pada motorsikal tersebut,” ujar Fakaruddin.

                Menurut Fakaruddin, menerusi konsep perniagaan seperti ini, beliau mahu menolong dan memberi idea kepada orang ramai khususnya anak muda bahawa mereka sudah boleh berniaga dengan kos yang rendah melalui konsep kedai kopi bergerak dengan hanya menggunakan motorsikal. Apabila perniagaan ini diterima baik oleh orang ramai, kami akan memasarkan konsep perniagaan ini kepada umum seterusnya mereka boleh membuka kedai kopi bergerak di bawah jenama Brotherhood & Co.

                Sejajar dengan kemajuan dan peredaran zaman, konsep sebegini dilihat sebagai inovasi dan idea berimpak tinggi dalam menjalankan perniagaan. Orang ramai juga boleh mula berniaga dengan kos yang rendah sekitar kurang dari RM1000 untuk memasang kelengkapan penyediaan minuman kopi di bahagian motorsikal yang disediakan khas oleh pihak Brotherhood & Co. Sesiapa sahaja sudah boleh menjual minuman tanpa batasan tempat dan waktu dengan motorsikal masing-masing.


Comments

BACA!

FAKARUDDIN YUSOFF- GIAT MEMPERLUAS EMPAYAR PERNIAGAAN

Oleh: Akmal Radzuan Artikel ini diterbitkan dalam Majalah Keusahawanan PKNS Bizpoint bilangan 64,2018. FAKARUDDIN YUSOFF                Menyelusuri zaman kanak-kanak, usahawan muda yang merupakan Pengarah Brotherhood & Co, Fakaruddin Yusoff ini hanya berkayuh basikal roda tiga membantu ibunya menjual aneka kuih-muih dan kini beliau boleh berbangga dengan rangkaian perniagaannya di bawah jenama Brotherhood & Co. Dari sebuah restoran berkonsepkan hipster coffee house   yang menawarkan   juadah makanan mampu milik hinggalah kepada perniagaan kedai runcit dan perkhidmatan dobi layan diri, usahawan berwawasan ini dilihat mempunyai visi dan misi yang jelas dalam memperluas dan melonjakkan perniagaannya.  Jenama Brotherhood&Co yang  semakin meningkat naik. Seawal menceburi bidang perniagaan restoran pada tahun 2015, Fakaruddin sememangnya tampil bergaya dengan ideologi dan konsep yang tersendiri ...

YUSLINDA YUSOF- CEKAL JADI BEKAL SEORANG USAHAWAN

OLEH: AKMAL RADZUAN *Artikel ini diterbitkan dalam majalah keusahawanan PKNS Bizpoint.Bilangan 63.2018. Langkah awal ke arah perniagaan yang bermula secara tak langsung tetapi dengan dorongan , tekad dan azam yang tinggi, ianya   menjadi   tiket perjalanan perniagaan paling bermakna buat usahawan muda Yuslinda Yusof. Pemilik Arideal Enterprise dan butik pakaian wanita muslimah berkonsep tapak jualan yang diberi nama Kiki Aisyah ini mengakui bahawa sokongan suaminya dan darah perniagaan yang mengalir dari jalur keturunan ibunya bukanlah menjadi titik tolak. Namun, kecekalan hati dan motivasi diri menjadi rencah dan ramuan dalam diari seorang usahawan untuk mara kehadapan. Sebelum memasuki gerbang perniagaan, Yuslinda merupakan graduan multimedia interaktif dari Universiti Kuala Lumpur dan pernah menabur bakti sebagai penjawat swasta dalam bidang teknologi maklumat dari tahun 2009 sehingga 2012. Hala tuju bermulanya sebagai usahawan berjaya itu telah bercambah setelah s...

MARIA WAHID - DORONGAN KELUARGA SEJAK KECIL,BINA HALA TUJU PERNIAGAAN

OLEH: Akmal Radzuan Muda berketerampilan, manis air wajah dan sopan santun tutur bahasa antara perwatakan yang terpapar pada diri Siti Maria Abdul Wahid, usahawan wanita yang baru menginjak usia 26 tahun. Kini, usahawan yang lebih selesa disapa panggilan Maria meneruskan legasi perniagaan Butik Citra Mawar, sebuah butik pakaian wanita warisan ibunya. Sememangnya, keterlibatan kedua ibu bapa kandungnya dalam dunia perniagaan sejak beliau di bangku sekolah bagai mewariskan minda bisnes dan menyuntik minat serta semangat dalam memajukan perniagaan yang dijalankan. Selok-belok urus niaga telah diketahui dan dididik oleh ibu bapanya sewaktu beliau masih di sekolah rendah.       Pengalaman membantu ibunya menjual pakaian seperti baju kurung dan tudung kepada guru sekolah telah mengajar beliau erti jual-beli dalam perniagaan. Ayah kandungnya yang mengusahakan bengkel kereta juga menitipkan buah fikiran untuk Maria menceburi bidang bisnes. Sewaktu kecil, pernah sek...