Oleh: Akmal Radzuan@akmalduanz
Bidang keusahawanan
menjadi pencetus kepada kemajuan ekonomi negara. Para usahawan dalam negara
memainkan peranan penting dalam setiap bidang perniagaan yang mereka
kendalikan. Sudah pasti di sebalik kejayaan seorang usahawan, ada pencetus dan
pemangkin kepada sesebuah kejayaan yang digapai.
Terdapat
elemen-elemen pemangkin kejayaan usahawan yang memacu kemajuan perniagaan
seseorang usahawan itu. Faktor-faktor ini sememangnya membawa kepada kejayaan
seseorang usahawan dan bakal usahawan khususnya para usahawan muda dalam
mendepani dunia perniagaan masa kini.
Antara
pemangkin kejayaan seseorang usahawan muda ialah :
1.
Ilmu
Ilmu penyuluh kehidupan. Islam amat menitikberatkan tentang ilmu.
Segala apa yang kita lakukan di dunia ini memerlukan ilmu pengetahuan yang bermanfaat.
Kita tidak akan mengetahui apa-apa melainkan dengan ilmu yang kita tuntut atau
kita pelajari. Seperti seorang usahawan, kepentingan menuntut ilmu dalam apa
jua bidang khususnya ilmu dalam perniagaan dan pemasaran amat diutamakan agar
mampu meningkatkan tahap perniagaan yang dikendalikan. Sebenarnya, naik turun
sesebuah perniagaan itu juga terkait dengan ilmu. Hal ini kerana, apabila
seseorang usahawan itu mempunyai ilmu dan sentiasa meningkatkan pengetahuan
dalam aspek perniagaan yang dijalankan, sudah pasti pelbagai cara untuk
melonjakkan perniagaan dapat diaplikasikan dan bukannya hanya menyalahkan
keadaan semasa dan orang lain. Kaya ilmu, Inshaa Allah akan kaya segalanya.
2.
Ikon / mentor
Ikon atau mentor merujuk kepada individu yang boleh dijadikan contoh
teladan dan idola dalam kehidupan seseorang usahawan. Mentor dapat dijadikan rujukan dalam perniagaan yang
dikendalikan oleh seseorang usahawan itu. Perniagaan seseorang usahawan itu
mudah dibimbing oleh mentor dan boleh dijadikan sebagai pakar rujuk dalam
perkara yang melibatkan perniagaan. Seperti yang kita tahu, Nabi Muhammad juga
mempunyai mentor yang membimbing beliau iaitu Malaikat Jibril yang diutuskan
oleh Allah yang menyampaikan wahyu kepada Nabi Muhammad dalam penyebaran
dakwah. Jika kita mempunyai mentor dalam bidang perniagaan yang dijalankan,
kesilapan dalam aktiviti perniagaan dapat dikurangkan seterusnya perniagaan
kita dapat dibimbing dengan baik oleh mentor berpengalaman yang bersama-sama membimbing
untuk kemajuan dalam perniagaan.
3.
Usaha dan Tindakan
Ilmu dan yakin, ditambahkan dengan amal atau tindakan, barulah
datangnya hasil yang baik. Begitu juga dengan seseorang usahawan dalam
memulakan perniagaan atau mengendalikan perniagaan yang dijalankan. Selepas
mendapat pengetahuan yang baik untuk diamalkan, seharusnya usahawan itu harus
cepat melakukan tindakan untuk mendapatkan hasil yang baik. Sebagai contoh,
ilmu pemasaran yang dipelajari perlu dipraktikkan dan jangan menangguhkan usaha
itu kerana kelak akan mendatangkan kerugian. Jika seseorang usahawan itu terus
berusaha gigih dan melakukan tindakan yang betul, Inshaa Allah, kemajuan dalam
perniagaan akan terus melonjak. Tindakan amat penting untuk mendapatkan hasil
yang baik selepas seseorang usahawan itu mendapat idea dan ilmu dalam sesuatu
perkara untuk menaikkan tahap perniagaan.
4.
Sistem
Sistem atau cara dalam perniagaan yang dijalankan amat penting. Setiap
perniagaan yang dilakukan oleh para usahawan hendaklah mengikut sistem yang
betul bagi melonjakkan tahap perniagaan yang dijalankan. Sebagai contoh dalam
perusahaan yang dijalankan, sesebuah syarikat itu perlu mempunyai unit tertentu
bagi memastikan kelancaran pengurusan perniagaan. Dalam aspek pemasaran pula,
cara perniagaan yang dilaksanakan perlu mengikut sistem perniagaan yang
mendatangkan kemajuan. Sebagai contoh, perusahaan Restoran McDonald’s maju dan
terkenal di seluruh dunia ialah kerana kekuatan sistem perniagaan secara franchais
yang mempunyai banyak rangkaian cawangan restoran yang memenuhi peta dunia.
Cuba bayangkan jika McDonald’S tidak membuka franchais, sudah pasti McDonald’s
tidak semaju seperti hari ini. Lain bidang perniagaan, lain sistem untuk
memantapkan perniagaan. Seseorang usahawan perlu menambah ilmu dan memastikan
perniagaan yang dijalankan amat sistematik dari segi pengurusan, pemasaran, kewangan
dan lain-lain aspek agar dapat
melonjakkan tahap perniagaan.
5.
Motivasi
Motivasi amat penting khususnya motivasi kendiri seseorang usahawan. Usahawan
perlu mempunyai sikap positif yang menyingkirkan segala unsur negatif yang
mengundang keburukan. Kini, pelbagai seminar motivasi yang boleh dihadiri oleh
usahawan untuk memantapkan jati diri selain daripada mengekalkan sikap positif
yang sudah tertanam dalam diri. Cabaran dalam perniagaan dapat ditempuhi dengan
baik apabila seseorang usahawan mempunyai motivasi diri yang kuat yang mahu
mencapai matlamat dalam kemajuan perniagaan yang dibina. Tanyalah tokoh
usahawan berjaya di dunia seperti Bilionair dan Pengasas Ali Baba Group iaitu
Jack Ma, sudah pasti jawapannya ialah segala kejayaan datangnya dari motivasi
kendiri yang positif untuk menggenggam kejayaan dan tidak kenal erti mudah
putus asa.
6.
Kesungguhan dan Semangat
Sikap bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu dan bersemangat amat
memacu kemajuan perniagaan seseorang usahawan. Apabila obor semangat sudah
dibakar dengan api kesungguhan, sudah pasti seseorang usahawan tidak mudah
mengalah dalam melakukan sesuatu untuk menaikkan perniagaan yang dijalankan dan
sentiasa positif dalam mencapai matlamat yang diimpikan. Sikap sebegini amat
penting dan sudah pasti usahawan itu akan terus maju ke hadapan kerana unsur
kejayaan telah lahir dalam peribadi usahawan itu. Inshaa Allah, usahawan yang
sentiasa bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu sudah pasti
akan berjaya dalam apa jua matlamat yang dihasratkan.
7.
Perancangan Kewangan
Dalam Aspek perkembangan dan kemajuan perniagaan, kewangan yang baik
ialah nadi dalam perniagaan tersebut. Justeru, seseorang usahawan perlu
mengatur strategi dan pengurusan yang sistematik untuk memastikan kelancaran
kewangan dan aliran wang tunai yang konsisten. Seseorang usahawan itu harus ada
disiplin dalam merencanakan pengurusan kewangan dalam sesebuah syarikat dan
memastikan keuntungan yang memberangsangkan. Masa kini, banyak aplikasi canggih
yang membantu para usahawan untuk mengemaskini kewangan. Para usahawan juga
seharusnya menimba ilmu dan bertukar-tukar pendapat dengan usahawan dan mentor
yang dikenali untuk memastikan kelancaran dalam aspek penjanaan keuntungan dan
pengurusan kewangan yang stabil
8.
Kreatif dan Inovatif
Kreatif dan
inovatif ialah satu elemen yang amat baik dalam diri seseorang usahawan.
Sedarikah anda bahawa, banyak perkara dalam era teknologi hari ini tercetus
oleh kerana daya kreatif dan inovatif para pengusaha dan usahawan di dunia ini.
Siapa sangka, dengan berfikiran di luar kotak dan memastikan manfaat besar
kepada masyarakat, syarikat seperti Google, Facebook, You Tube dan Grab telah memberikan manfaat besar kepada
masyarakat hasil daya kreativiti pengasas aplikasi dan syarikat ini. Justeru,
seseorang usahawan perlu sentiasa menambahkan ilmu pengetahuan dan berani
melakukan sesuatu idea yang bermanfaat seterusnya diterjemahkan supaya menjadi
suatu produk dan servis terbaik buat masyarakat.
Inovatif
ialah perkara yang menambah baik sesuatu perkara. Dalam Bahasa Jepun, inovasi
digelar sebagai Kaizen. Kaizen ialah sesuatu yang disebut sebagai
memudahkan dan mencanggihkan lagi kemudahan sedia ada. Perkara seperti kaizen
ini dapat memupuk budaya kreativiti dan inovasi yang baik dalam masayarakat dan
usahawan harus sentiasa bersikap kreatif dan inovatif dalam mengendalikan
perniagaan.
Dalam
pasaran semasa, daya kreativiti dalam dunia pemasaran seperti Strategi Lautan Biru
atau disebut sebagai Blue Ocean Strategy ialah contoh strategi kreatif
yang boleh dipraktikkan oleh para usahawan. Idea strategi lautan biru ini
diilhamkan oleh dua orang penulis iaitu W. Chan Kim dan Renee Mauborgne. Secara
ringkasnya, strategi lautan biru ini ialah bagaimana mencipta ruang pasaran
yang belum dijelajahi yang boleh membuka peluang pertumbuhan yang sangat
menguntungkan. Caranya ialah bagaimana untuk bersaing dengan tangkas dalam
persaingan perniagaan, bagaimana secara bijak membaca persaingan, menyusun
strategi dan kerangka kerja yang sistematik dengan menciptakan lautan biru yang
kelihatan unik dalam aspek pasaran semasa.
Sebagai
contoh, pasaran dunia penerbangan dianggap lautan merah iaitu terdapat pelbagai
syarikat gergasi seperti Qatar Airways, Emirates dan Turkish Airlines dan
pelbagai syarikat penerbangan lain seperti Air Asia. Air Asia sebagai contoh,
telah berada di lautan biru dengan mencipta keunikan tersendiri berbanding
syarikat penerbangan lain iaitu dengan mengenakan tambang paling murah sejajar
dengan penggunaan tagline “everyone can fly”. Strategi seperti ini
membuatkan Air Asia semakin memudahkan orang ramai untuk menaiki kapal terbang
ke mana-mana dengan harga yang rendah dan Air Asia diminati oleh semua pengguna
di seluruh dunia.
Comments
Post a Comment
KOMEN DI SINI